Basın Odası

Basın Odası > Ceyhan’da Yeni Nesil Eğitim Modeli: STEM

24.12.2019

BOTAŞ InternationaL (BIL) ile Bakü-Tiflis-Ceyhan (BTC) Ham Petrol Boru Hattı Şirketinin birlikte fon sağladığı, Atatürk Üniversitesi’nin uyguladığı ve Ceyhan İlçe Milli Eğitim ile İlçe Gençlik ve Spor Müdürlüklerinin desteklediği “Ceyhan’da STEM” projesi ile geleceğin dünyasına hazır, sorun çözebilen ve hayal gücünü kullanabilen bireylerin yetişmesini amaçlayan yeni nesil eğitim modeli STEM’in Adana Ceyhan ilçesindeki uygulaması Heydar Aliyev Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’nde hayata geçirildi.

Fen (Science), Teknoloji (Technology), Mühendislik (Engineering) ve Matematik (Mathematics) disiplinlerinin bir araya getirilmesi ile oluşturulan STEM eğitim modelinin Ceyhan ilçesindeki tüm öğretim kurumları tarafından uygulanabilmesi için Ceyhan Heydar Aliyev Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesinde bir STEM laboratuvarı kuruldu.

Ceyhan ilçesine bağlı 4 liseden 7 öğretmen, 9 ortaokuldan 12 öğretmen, 9 ilkokuldan 27 öğretmen, 4 anaokulundan 6 öğretmen ve Heydar Aliyev Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesinden 20 öğretmen olmak üzere toplam 72 öğretmen (48 kadın ve 24 erkek) eğitici eğitimi aldı. Eğitici eğitimini tamamlayan öğretmenler, öğrencilerin fiziksel, entelektüel ve kültürel dünyalarını zenginleştirmek, eleştirel düşünmelerini sağlamak ve problem çözme becerilerini geliştirmek amacı ile Heydar Aliyev Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi öğrencilerine ilk STEM eğitimlerini verdiler. Gerçekleştirilen eğitimlere müteakiben öğretmen ve öğrenciler bir atölye çalışması gerçekleştirerek belirledikleri sorunların çözümlerine yönelik projeler hazırladılar.

Heydar Aliyev Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi öğretmen ve öğrencileri tarafından atölye çalışmasıyla hazırlanan projeler ve sistemler, 24 Aralık 2019 Salı günü tanıtıldı. Tanıtım törenine Ceyhan Kaymakamı Dr. Bayram YILMAZ, BIL Genel Müdürü Nadim EKİZ, BTC Co. Dış İlişkiler ve İletişim Direktörü Hakan TÜRKER, BIL Kurumsal İletişim Şefi Hakan Avni AYDOĞAN, BTC Kurumsal Sosyal Sorumluluk Müdürü Suna ERCAN, Ceyhan İlçe Milli Eğitim Müdürü Murat KOÇER, Ceyhan İlçe Gençlik ve Spor Müdürü Caner TAYMIŞ, BTC Proje Koordinatörü Prof. Dr. Mükerrem KAYA ile kamu kurum ve kuruluşlarının temsilcileri katıldı.


“Ceyhan’da STEM Projesi” hakkında:


Proje sahibi    : Heydar Aliyev Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Okul Aile Birliği

Yararlanıcılar : Heydar Aliyev Okulu öğretmen ve öğrencileri - Birincil yararlanıcılar, Ceyhan’daki öğretmenler ve öğrenciler

Destekleyen kuruluşlar : BTC Şirketi, BOTAŞ International, Heydar Aliyev Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi, Ceyhan İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü, Ceyhan Gençlik ve Spor Müdürlüğü

Uygulayıcı Kuruluş : Atatürk Üniversitesi

 
STEM nedir?

STEM eğitimi, fen (Science), teknoloji (Technology), mühendislik (Engineering) ve matematik (Mathematics) disiplerinin bir araya getirilmesi ile oluşturulan bir eğitim modelidir. STEM, fen ve matematikte edinilen teorik bilginin, mühendislik ile uygulama boyutunda güçlendirilerek teknolojik bir ürün elde edilmesini amaçlar. STEM eğitimi okul öncesi dönemden lisans üstü öğrenime kadar tüm süreci kapsayan bir eğitim modelidir. STEM eğitimi sayesinde öğrenciler fiziksel, entelektüel ve kültürel dünyalarını zenginleştirmekte ve eleştirel düşünme, problem çözme gibi becerilerini geliştirmektedir. Geleceğin dünyasına sorun çözebilen, hayal gücünü kullanabilen, nitelikli bireylerin yetişmesi için STEM eğitimi öne çıkmaktadır.

Ceyhan’da STEM projesi

İlçe Milli Eğitim Müdürlüğünün izni ve desteği ile Ceyhan’da STEM eğitimi konusunda deneyimli ve uzman bir öğretmen kadrosunun oluşturulması ve STEM eğitiminin mevcut müfredatı destekler nitekilte uygunlanmasını sağlamak amacıyla bu proje tasarlanmıştır.

Proje kapsamında, üç ana faaliyet hayata geçirilmiştir:


- STEM laboratuvarının kurulması: Ceyhan’daki endüstri ve nitelikli işgücü ilişkisine bakılarak mekanik ve statik sistemlerin olduğu, bir fabrika simulasyonunun kurulduğu, yarışma, keşif robot setleri, motor seti ve 3D yazıcının yer aldığı; öğrencilerin ve öğretmenlerin işbirliği içinde yaratıcı üretim süreçlerini destekleyen bir eğitim alanı oluşturuldu.

- Eğitici eğitimleri: Üç ayrı grup eğitim düzenlendi. Birinci ve ikinci grupta, Ceyhan ilçesine bağlı 4 liseden 7 öğretmen, 9 ortaokuldan 12 öğretmen, 9 ilkokuldan 27 öğretmen ve 4 anaokulundan 6 öğretmen olmak üzere 52 öğretmen (37 kadın ve 15 erkek) eğitim aldı. Üçüncü grupta, Heydar Aliyev Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesinden 20 öğretmen eğitimini tamamladı. Öğretmenler sertifikalarını Milli Eğitim Müdürlüğünün sitesinden online olarak edindi.

- Öğrenci eğitimleri: Eğitici eğitimini tamamlayan 20 öğretmen Heydar Aliyev lisesinin 10 öğrencisine STEM eğitimi verdi. Eğitim sonunda öğrenciler belirledikleri soruna çözüm sunan birer proje geliştirdi.